petrasophie.reismee.nl

VIPASSANA PRISON BREAK

I survived! Gisterenmorgen was de 10 daagse Vipassana meditatie voorbij enmochten we terug naar de bewoonde wereld- ik kan nog altijd niet geloven dat ik erdoor geraakt ben.

WAAROM EEN 10 DAAGSE MEDITATIECURSUS VOLGEN ?

- India staat voor mij ook voor SPIRITUALITEIT-meer in de filosofische abstracte zin van 'dieper gaan', dan van religiositeit in al zijn vormen en gedaanten. Als ik dan toch naar India ging voor 60 dagen, was dat dE gelegenheid om een buddhistische Vipassana mediatiecursus tevolgen in het land van oorsprong. De real thing , quoi. Had wel geen idee waar ik 10 dagen aan ging denken, omdat je 10 dagen geen woord mocht zeggen, maar we gingen wel zien..Het zwijgen op zich schrikte me niet echt af -heb stilte altijdwel kunnen apprecieren.

- Heb de laatste jaren regelmatig yoga gedaan en het 'soothing' effect op je lichaam en geest is heel aangenaam. In het Indisch betekent 'yoga' ' meditatie'- eigenlijk zijn yoga en mediatie 2 stappen op de 8-stappen weg die moet afgelegd worden.

Het Vipassana Center is gelegen in de bergen iets buiten Jaipur in een prachtige rustige minivallei waar de pauwen je rond de oren vliegen ( soms zaten ze zelfs met 20 in 1 boom ).

Vanaf deregistratie bij aankomst daar gold ' NOBLE SILENCE'- om de introspectie te versnellen/versterken = geen communicatie met andere deelnemers, zelfs geen oogcontact of gebaren. Tegen de assistant teachers mocht een minimum aan woorden gezegd worden, indien jepractische vragen had, maar dan nog..Die Noble Silencewas toch niet altijd even practisch, en ontaardde dan ook meerdere kerenin 'Noble Inefficiency'. Zoschuifelden de deelnemers, allemaal gehuld in eensjaal-deken / deken / of zelfs gewoon donsdeken , regelmatig als pinguins zonder kop achter mekaar aan van de ene kant van het center naar de andere kant van het center, als de teacher in onverstaanbaar engels had gezegd waar de volgende les ging plaatshebben.

Er waren een 50-tal deelnemers, de helft mannen, de helft vrouwen - 80 % Indiers en 20 % foreigners. Vrouwen en mannen verblijven in aparte eenvoudige 'lodges' en blijven ook gescheiden tijdens eten en meditatie. De badkamer was dan weer wel gemeenschappelijk.

( ; - )hadden jullie wel interessant gevonden als dat echt zo was geweest he )

HET UURROOSTER

4.00 : Morning wake up call ( met de gong - ik wil een gongwekker met elke dag een buddhistische tip - zal eens zien of dat dat niet terug te vinden is op Internet )

4.30 tot 6.30 u : Meditation in Hall/Cell

6.30 tot 7.15 ; breakfast ( lees porridge )

8.00 tot 9.00 : Group Meditation in Hall

9.00 tot 11.00 u : Meditate in Hall/Cell as per instructions of the Teacher

11.00 tot 12.00 : Lunch ( lees porridge en veganistisch eten )

12.00 tot 1.00 u: rest

1.00 tot 2.30 u: Mediation in Hall/Cell

2.30 tot 3.30 u: Group Meditation in Hall

3.30 tot 5.00 : Meditation in Hall/Cell as per instructions of the Teacher

5.0 tot 5.30 u : Tea Break

5.30 tot 6.00 u : Rest/Walking

6.00 tot 7.00u : Group Mediation in hall

7.00 tot 8.30u : Teacher's discourse in Hall - de geestelijke leider van de Vipassana beweging , S. N. Goenka, gaf hier elke avond een lectuur via een video opname- aangename man die altijd wel zinnige dingen vertelde, doorspect met plezante anecdotes.

8.30 tot 9.00 u: Mediation Instructions in Hall

9.00 tot 9.30 : question time inHall ( Hebben wij nooit meegemaakt. Wat zeker niet wil zeggen dat we er ook maar iets van begrepen van waar we mee bezig waren, maar dat we gewoon kapOt waren en ze ons nr bed stuurden)

9.30 u ; retire to room - lights out.Die lights werden bij mij vanaf de derdeavond niet meer uitgedaan omdat vanaf dan een grote zwarte spin van ca8 cm doorsnee zich genesteld hadloodrecht boven mijn hoofd in de ventilatorkop. (een van de principes van Vipassana is geen enkel ander levend wezen te doden ) Ze moest maar eens naar beneden komen 'sliden' - dAn was het hek van de dam ! Gelukkig dit ik eerder op men trip, in Kumarakom, nog erger had meegemaakt; daar was het een mamamia! spin die in grandEcart zeker 18 cmwas die in men kamer zat.

Dus alles opgeteld, 10 en een half uurtjes meditatieper dag.

HET PROGRAMMA

Dag 1 : heel de dag alleen maar concentreren op je ademhaling. Vipassana laat geen verbalisering toe , noch visualisering; dus gewoon observeren..Na een paar uur wordt duidelijk dat ' PIJN' de rode draad zal zijn door heel de cursus; 10 en half uur in zelfde houding blijven zitten is niet bepaald comfortabel.

Dag 2: heel de dag concentreren op de driehoekszone neus+ zone tussen neus en bovenlip. De bedoeling is AWARENESS voor SENSATIONS te krijgen. Een sensation kan alles zijn wat ook maar een gevoel geeft( tinteling, jeuk, warmte, koude, druk, pijn, stekerig, trekkerig, etc ) De bedoeling is dat je leert de sensation enkel te OBSERVEREN, zonder er een goede of slechte connotatie aan te geven en zo een EQUANIMOUS MIND ( wel een schoontje vind ik ) te behouden in alle omstandigheden. Buddha zagde SANKARA'S (reacties ) van CRAVING (op een lekker gevoel)en de sankarasvan AVERSION ( bij een slecht of pijnlijk gevoel ) als de oorzaak van alle miserie in het leven.THE LAW OF NATURE is dat alles tijdelijk is -en de UNCONSCIOUS MINDmoet hiernaar gehercondioneerdworden zodater een PURIFICATION OF THE MIND volgtdoor de sankaras te ontwortelen.

Nu.., ik weet niet hoe het met uw neus gesteld is, maar die van mij is maar een gewoon spits, lichtgewipt neuzeke, dat meesal gewoon braafkes thuisblijft en waarnooit nietiets op gebeurt om over naar huis te schrijven. Traag! Saai! PIJN!

Dag 3 : heel de dagproberen sensations te voelenop de nog kleinere zone tussen neus en bovenlip ( hoeveel is dat ;5 vierkante centimeter ?!! ) De bedoeling hierachter is TO SHARPEN THE MIND; en de awareness nog meer te focussen> Nu.., ik weet niet hoe het met uw ' zone of the moustache ' gesteld is, maar die van mij wordt nu niet bepaald verhuurd als evenementenruimte. Elke minuut duurt een uur en de pijn wordt ondraaglijk omdat na een paardagen ALLES begintpijn te doen ; lies ligamenten overrokken ( lotushouding nooit men sterke kant geweest) , knie ( begint pulserend pijn te doen in een klein pezeke midden in men linker knie - minuskus ..?! ), rug (men S vormig ruggeske helpt ook niet veel hier ). In het begin probeerde je je houding nog iets af te wisselen zodat maar EEn van de drie pijn deed, maar vanaf vandaag doet alles TEGELIJKERTIJD pijn. 'Equanimous mind', 'equanimous mind',' equanimous mind'.. ( !!!!!!!!!!!!!) Uit schrik dat die pijn in men knieeen ontsteking is -ontstoken pijn is nog erger dan gewone pijnen voelt ook anders aan- vraag ik het management of het mogelijk is een dokter te zien om zeker te zijn dat ik men verder verblijf in india niet hypothekeer. EEn van de Indische deelneemsters blijkt dokter te zijn , dus die heeft een minuut naar mijn linkerknie gekeken en gediagnosticeerd dat dat niks erg was en door het zitten kwam en wel vanzelf voorbij ging gaan. Ik probeer mezelf gerust te stellen en doe dapper voort, met voor alle zekerheid hulp van een Nurofen Ibuprofen tegen een mogelijke ontsteking .

Dag 4: Vanaf vandaag moeten we sensations proberen te observeren over heel ons lichaam.BODY SCANNING wordt vanaf nu de sport van de week. Aha, een nieuwe opdracht- ik krijg zelfs een gevoel van een stelletje sporters bij elkaar die zitten te trainen voor een wedstrijd ( ' go!go!go!' ) Bodyscan = beginnen vanaf de kruin en bodyscannend tot naar de tenen gaan. Geen enkel plekje op je lichaam mag ' blank' oftwel ongecheckt blijven. Dit doe je door een bepaald deeltje ( zo groot als je zone of the moustache ) te ' selecteren' ( beetje zoals je in Word doet ) met je minden te observeren of je er een sankara op voelt ( eender welk gevoel ). Op een gegeven moment ben ik er zo gedreven in geworden dat ik mijn oor in 4 delen kan opdelen om te scannen ; buitenbovenkant / buitenmidden/buitenonderkant/achterkant ... check! Wel cool. ZoEEn tour bodyscannen duurt ongeveer even lang als EEn tour lopen in park Den Brandt. Kwestie van PERSISTANCE & PATIENCE kan op deze manier mediteren zeker vergeleken worden met de 10 Miles voorbereiden. Alleen heb ik het gevoel of ze in de cursus hier van ons verwachten dat we de 10 Miles gaan lopen met maar 2 weken voorbereiding. Na het terug zonder pijnstiller te hebben geprobeerd,begint de pijnnu overal tegelijkertijd aan te voelen als een ontstoken pijn die nog pijnlijker is- men 2 knieennu En men rug En men lies ligamenten doen ONDRAAGLIJK pijn en ik zit met tranen in men ogen de pijn te verbijten. Niet vergeten dat je bij mediatie niet anders kan dan op al die pijn CONTINU SPANNING te zetten. Na de meditatie sessie ga ik terug naar de assistant teacher om te zeggen dat dit niet aanvoelt als iets tijdelijk en ze stellen zelf voor om een pijnstiller te nemen. ( wat ben ik blij dat ik van Hildekepijnstillers heb meegekregen die ook infecties tegengaan!) Ik kan u verzekeren dat tijdens heel de cursus regelmatig het woordje ' ZELFKASTIJDING' door men hoofd is geflitst. Ik zie het nut in van pijn als catalysator voor meditatie, maar er zijn gezondheidsgrenzen. Tijdens de avondsessie - komt het door die marteling en is dit de loutering? - krijg ik een eerste waaoow ervaring : precies of een ' shower of liquid light' over mij komt. Very nice. Maar de essentie van Vipassana is dat je observeert , dus no craving naar nog eens zo'n ervaring, want anders wordt je karma vervuild ipv gezuiverd door de ervaring.

Dag 5 : heel de dag blijven bodyscannen. Vraagt heel veel concentratie en nu moeten we niet enkel van top tot teen, maarook terug van teen tot top bodyscannen. Ik probeer terug verder te gaan zonder Nurofen.

Dag 6 ; Nieuwevariante van bodyscanning alsopdracht meegekregen: vandaag moeten we symmetrisch bodyscannen - tegelijktertijd beiden orden, armen en benen en de rest. Een tweede wooaaw ervaring: ik ben bij een 'echte' aanraking ovegevoelig op de zijkanten van men ribben en als ik met men mind tegelijkertijd vanaf de onderkantvan men 2 oksels naar men bekken ga, voelt dit op exact dezelfde manier overgevoelig aan alsof echte handen mij aanraken. Nice !! Maar ook een beetje creapy..

Dag 7: terug 10 en half uur blijven bodyscannen - persistance , patience & equanimous mind..We mogen nu ook in de individuele mediatiecel in de Pagode van het centrum - very nice - zoals de echte ! :-0

Dag 8 ; Het bodyscannen wordt nog aangepast: nu moeten we proberen de fase vanDISSOLVEMENT te bereiken - hiervoor moeten we ons niet beperken tot de huid, maar ons lichaamdoorgeraken via PIERCING & PENETRATION. Jaja, begin daar maar eens aan. Maar koppig zijn we , dus na een hele dag heel hard werken ervaar ik men lichaam toch niet als transparant zekers - een beetje zoals die wezentjes in The Abbys - precies gemaakt van aquagel. Dit wil zeggen dat je heel diep gaat en dat je MIND & MATTER heel dicht bij elkaar komen. ( ben ook de enigste van heel cursus geweest die zo ver is geraakt ;-) ) Maar terug , no craving allowed..

Dag 9: S morgens probeer ik mezelf niet meer te penetreren, is wat te vermoeiend, en beperk ik mij tot het ' normale' bodyscannen. Tegen de namiddag probeer ik opnieuw wat verder te gaan dan dat , zoals de guru de avond ervoor tijdens zijn discours had vermeld ( suggestie - hypnose ? denk het niet, want soms had ik ervaringen voor hij erover begon en soms erna ) en ervaar ik men mind als een lichtpuntje dat vanbinnenuit men lichaam doorzoekt op zoek naar sankara's door vanbinnenuit op men huid te prikken ( en effectief de huid daar te voelen zoals bij het scannen ).

Wanneer zijn de audities voor de volgende X-Men film.

SO, blijkbaar heb ik wel wat aanleg voor meditatie. Ik ben ervan overtuigd dat meditatie op zich zeker een toegevoegde waarde kan hebben, ook al volg ik niet altijd helemaal de Vipassana leer - ben uberhaupt niet zeker of ik in reincarnatie geloof en finale doel van Buddha was om dr zuivering van de mind ( door al de sankaras te ontwortelen ) het karma te laten eindigen om geen volgend miserabel leven te moeten leiden. Ik vind persoonlijk het leven niet zo slecht..Ik hoop jullie ook niet.

Vandaag stralend weer in Jaipur - morgen trek ik verder naar Pushkar.

Veel liefs,

Petra

Reacties

Reacties

ANja

Wauw ik heb plots weer heel veel bewondering voor je

GO GIRL geniet nog wat van alle indrukken , je zet me aan om er ook eens over te denken om de wijde wereld in te trekken . Ik ben trots op je fantastisch !!! xxx

Pia

Amai Pé , gij kunt het nogal neerpennen zeg :-p , van wie heb je dat ? ;-)..een héél ervaring weer rijker , zo te lezen ...volgens mij ga je dat daar straks nog allemaal hard missen , denk ik ...wel leuk om te lezen , dat jij je daar zeker niet verveeld :-) ..zeg , heb niets teruggehad om mijn sms , maar we laten het dan wel gewoon zo met auto tot je terug hier bent , hé , no stress nu , é ..met mij alles rustig , nog aan het bekomen van een goei griep die ik heb gehad , nog niet volledig over , mag nog paar dagen niet werken , maar als het dat maar is , hé Pé , er zijn erger dingen (lol) . Geniet jij nog goed van je laatste weken ginder en horen mekaar nog wel .Liefs , en dikke knuffel , ook van Nick xxx ps: met je auto alles ok !

Luc

Amaai, dat klinkt allemaal héél spannend !
Ben blij voor je dat je het hebt overleefd !
Ben echt benieuwd om al je ervaringen te horen !
Liefs

Philippe

Wat een ervaring :-)
Het binnenste en buitenste van je lichaam te leren kennen op een totale andere manier dat wij Europeanen gewoon zijn.
Zal wel een aparte ervaring geweest zijn en satisfaction gegarandeerd waarschijnlijk.
Ik moet je meegeven dat je dit op een waanzinnige en levendige manier neerpent, we voelen hier alles mee, neurofen heb ik ook hier dus no problemo.
Ik heb gehoord dat er een nieuwe X-men uitkomt dus ..... :-o
Totale controle is er, dus hoeven wij ons geen zorgen te maken hier, nog vele zotte ervaringen en het beste
x

muwgli

Humm, k denk dat je opnieuw moet beginnen, ibuprofen en pjnstillers klinkt niet heel vipasssana minded! HEHEHE
Geef je in Belgie ook een lichtere vorm van vipassanan door?
Weeet echt niet of ik dat zou aankunnen, voorlopig kan ik dode hondjes al niet aan... aaaaaaaaah boehoehoe

Virginie

Hallo
ik kom nogal laat op deze blog terecht maar hoop dat je mijn berichtje nog krijgt. Ik vertrek overmorgen naar een 10daagse Vipassana cursus in Belgïe en heb echt schrik voor wat er gaat komen. Toen ik besliste om daar aan mee te doen wou ik het gewoon over mij laten komen, maar hoe dichterbij het komt, hoe angstiger ik word. Bang om buiten mezelf te gaan, bang voor de ondraaglijke pijn... Bang dat ik er niks van zou opsteken en alleen maar mezelf zou 'vrijwillig martelen'... Misschien allemaal beetje overdreven, maar het is toch niet niks, die cursus. Ik ben ook verder niet bezig met yoga of meditatie... dus weet ik echt niet wat me te wachten staat. Langs de andere kant wil ik mij ook niet laten kennen en er echt voor gaan maar toch houdt iets mij tegen. Ik heb wat peptalk nodig! Heeft Vipassana echt een verandering gebracht in jouw leef- en denkwereld?

groetjes Virginie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!